מסע הרבבה

אהבת אחים לא הייתה בין ארתחששתא השני מלך פרס לבין אחיו כורש, שכונה "כורש הצעיר" כבר בטקס ההכתרה ניסה כורש הצעיר להתנקש בחיי אחיו. למזלו הרב של כורש אמו פריסטיס, אהבה אותו יותר מאת אחיו ( ואף העדיפה שהוא ולא אחיו ימלוך, אבל אף אחד לא שאל אותה) וכך בלחץ אמו ארתחששתא ותר לאחיו.
כורש הצעיר חזר לתפקידו הקודם סטרפ ( אחשדרפן) סרדיס- כיום במערב טורקיה. חלומותיו של כורש למלוך לא הסתימו. בדיוק באותה תקופה הסתימו המלחמות הפלופונסיות בין אתונה וספרטה. אלפי לוחמים יוונים נותרו מובטלים והיו מוכנים להשכיר עצמם לכל מי שישלם. כורש שמשל באזור יווני הכיר היטב את סגולות היוונים כלוחמים. הוא גייס 12 אלף חיילים יוונים, ושכר כמצביא. את קלארכוס, לשעבר מושל העיר ביזנטיון מטעם ספרטה. היוונים התאמנו בסרדיס כשהם משוכנעים שהם יוצאים למלחמה נגד טיספרנס, סטרפ קריה.
בראשית שנת 401 לפני הספירה רכז כורש הצעיר את כל צבאן בסרדיס, וטען שהוא יוצא למלחמה בפסידים. אבל טיספרנס חשד בו, ורכב עם 500 פרשים להזהיר את המלך. כורש פנה גם לספרטנים, שסייע להם בעבר מול אתונה, והם שלחו, אחרי התלבטות קשה 700 חיילים ו35 ספינות לסייע לו. בראשית מרץ יצא צבא כורש במסע לשושן. אבל המסע התנהל באיטיות. מספיק זמן לארתחששתא לגייס צבא. הצדדים נפגשו רק בתחילת ספטמבר בקרב קונקסה- 25 קילומטרים צפונית לבבל. היוונים של כורש גברו על הפרסים. אבל אז כורש נהרג. משאיר אלפי חיילים יוונים שהבינו שכסף הם לא יקבלו, שנמצאים בארץ רחוקה מארצותיהם, מדינה עוינת, שאת שפתה אינם מבינים. היוונים החליטו להקים פוליס ובחרו להם מנהיגים שאחד מהם היה קסנופון. הם יצאו למסע מפרך בן אלפי קילומטרים נתקלו בשבטים עוינים בדרך. עד שהגיעו לחוף הים השחור שהווה עבורם חוף מבטחים.
המלחמה והמסע תועדו בספרו של קסנופון - "מסע הרבבה"
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק