שאקה זולו

בתקופה מקבילה למצביאים גדולים כמו נפוליאון לוולינגטון באירופה, פעל בדרום אפריקה מצביא שהיה גאון צבאי. מדובר בשאקה מלך זולו. שאקה שהגיע מתרבות שלא פתחה כתב, הצליח באמצעות צבא שהחל ב500 חיילים חמושים בחניתות להכפיל פי עשרה את שטח ממלכתו. הוא הפעיל שרות מודיעין מצוין שכלל מרגלים. לפני קרב הוא הקפיד תמיד לבדוק את זירת הקרב בעצמו.
הוא ציווה על לוחמיו להלחם יחפים בשדה הקרב, מה שהגדיל את קלות התנועה שלהם. בנוסף על כך ציווה עליהם לצעוד יחפים בשטחים קוצניים כדי להגדיל להקשות את סוליות כפות רגליהם. מי שסרב, הוצא להורג במכות אלה. כך הצליח שאקה ליצור צבא ממושמע ויעיל במיוחד. שאקה ארגן לצבאו "מסע כומתה" בן 500 קילומטר שנמשך 6 ימים, מי שפגר או נפל חוסל. שאקה המציא טקטיקה צבאית בה הצבא ערוך במעגל לפני שדה הקרב, מה שמנע את נקודות התורפה שמהוות הפינות. על אף קשיחותו היה לשאקה גם פן אנושי. הוא הקפיד שלפני כל קרב יאגרו מזון ומים בכמות נאותה. בנוסף דאג שלכל שלושה חיילים יצורף שמש. אחרי קרבות הקפיד תמיד לעודד את הפצועים ודאג שיקבלו טיפול רפואי נאות. בעקבות כך היו אחוזי החיילים שמתו מפצעיהם נמוך מאוד, מה שמתגבר לאור העובדה שהוא לחם באזור נגוע מחלות כמו אפריקה הדרומית.
במהלך כיבושיו הוא מזג לממלכתו עוד ועוד שבטים וכך גם הגדיל את צבאו. יחסו ללבנים היה פרגמטי. הוא הבין את כוחם הצבאי וכרת עם הבריטים בשנת 1824 ברית מסחרית. יורשיו של שאקה הלכו "ראש בקיר" מול הלבנים ולחמו נגדם מלחמות חסרות סיכוי, לכן אבדו את עצמאותם.
בחייו האזרחיים שאקה חי יחד עם 1200 פילגשיו בכפר אותו כינה כפר האהבה.
שאקה זולו נרצח בספטמבר, 1828, על ידי שני אחיו למחצה מלאנגאנה ודינגאנה בדקירות חנית. אחיו דינגאנה לקח על עצמו את השלטון. אחרי מותו ירדו כל השגיו לטמיון והזולו הסתבכו במלחמות חסרות סיכוי מול הבריטים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק