מלטה יוק

מלטה יוק- בטורקית אין מלטה. לפי השמועה הלא נכונה, מקור ההכרזה היא בקפטין העוסמאני שנשלח לכבוש את האי ולא מצא אותו. כמובן שזה לא נכון.
בשנת 15300 הוענק האי מלטה בידי קיסר גרמניה ומלך ספרד קרל החמישי למסדר האבירים ההוספיטלרים על שם יוחנן הקדוש. בעקבות כך קבל המסדר את התואר "אבירי מלטה". אותו מסדר שלט קודם על האי רודוס, אך הוא נכבש בשנת 1522 בידי הסולטן סולימאן המפואר.
במאי 1565 הגיע למלטה צי עוסמאני אדיר בן 180 ספינות ו388 אלף חיילים, שנשלחו בידי סולימאן המפואר. רק 9000 אבירים וחיילים מלטזים הגנו על האי. אך הם התכוננו היטב למצור, שידעו שיגיע בכך שחזקו את מצודת סנט אנג'לו.
 המתקפה הראשונה של העוסמאנים הייתה על מצודת סנט אלמו, שנכבשה אחרי שכל 1500 מגניה נהרגו. גם העוסמאנים סבלו אבדות כבדות 8000 הרוגים, בהם הפיראט המפורסם טורגוט ראיס, יווני שהתאסלם ועסק בפיראטיות בצפון אפריקה, כמקובל אותם ימים, לצי העוסמאני.
 אחר כך ניסו העוסמאנים לכבוש את .מצודת סן מיקלה, אך נהדפו בידי המלטזים, אחרי שסבלו אבדות כבדות.
 לבסוף כשלו העוסמאנים במשימתם לכבוש את מצודת סנט אנג'לו. בעקבות כך נטשו העוסמאנים את המצור ב8 לספטמבר, אחרי שכשלו במשימתם לכבוש את מלטה. זה לפיכך מקור הביטוי מלטה יוק. אומרים שאחת מהסיבות לכשלונו של הצי העוסמאני היה הסכסוך בין שני מפקדיו. מפקד הצבא קיזיל אהמטלי מוסטפא פאשה, "הווזיר הרביעי", ופיאלה פאשה מפקד הצי. האמירה מלטה יוק מיוחסת לואזיר הרביעי, שפוטר מתפקידו מייד עם חזרתו לאיסטנבול.
 מי שהיה מפקד מסדר האבירים היה אביר יליד פרובנס בשם ז'אן פאריזו דה לה ולט- מי שעל שמו נקראה ולטה בירתה של מלטה שבנייתה החלה בשנת 1566.
תמונות:
1. אנדרטה לזכר ניצחונם של אבירי מלטה מתוך אנציקלופדיה תרבות
2. מותו של טורגוט ראיס ציור של ג'וזפה קאלי
3. ז'אן דה לה ואלט

לפוסט בפייסבוק


תגובות

  1. יש שגיאה באזכור השנה הראשון... 0 אחד יותר מידי :) מלבד זה, מעניין! תודה

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס