מלחמת השושנים

בשנים האחרונות רבים מאיתנו צופים בסדרה משחקי הכס. הסדרה שמבוססת על סדרת ספרים מאת ג'ורג' ר.ר מרטין, מתרחשת בעולם דמיוני שנראה כמו העולם בימי הביניים- מלכים, טירות אבירים ערים חופשיות וכו'. חובבי ההיסטוריה יכולים להבחין בקווי דמיון בין העלילה, המנהגים בסדרה למקרים שקרו בהיסטוריה, אבל עיקר העלילה מבוסס על פרשיה מההיסטוריה של אנגליה "מלחמת השושנים".
 למה מלחמת השושנים? במלחמה נלחמו שתי משפחות, שהן פלג של משפחה אחת על כס המלוכה האנגלי- בית לנקסטר שסמלו ורד אדום ובית יורק שסמלו ורד לבן. בטעות ורד מכונה בעברית שושנה, לכן השם הידוע.
הכל התחיל ב13999. ריצ'רד השני מלך אנגליה הודח מכס המלוכה. במקומו עלה לשלטון בן דודו הנרי הרביעי מבית לנקסטר. על שלטון בנו הנרי החמישי ונכדו הנרי השישי, העיבה תמיד העובדה שהדיחו מלך חוקי בכוח הזרוע. בתקופת שלטונם אנגליה נלחמה במלחמת מאה השנים מול צרפת, ובהתחלה רשמה נצחונות מרשימים. הנרי השישי עלה לשלטון כתינוק, ומי ששלט בזמנו באנגליה הייתה מועצת עוצרים. משפחת המלוכה והעוצרים היו עסוקים במאבקים. מה שהחזיק את שלטונו היה בעיקר מלחמתה של אנגליה בצרפת, שבשלב זה כבר הייתה פחות מוצלחת. גם כשגדל הנרי השישי לא נחשב כמלך חזק. 
ב14500 הגיע לאנגליה ריצ'ארד מיורק שחזר מאירלנד ובקש להתקבל למועצת המלך. ריצ'רד היה קרוב יותר לריצ'רד השני, לכן היו מי שטענו שהוא המלך החוקי. בשנת 1453 הובסה אנגליה בידי הצרפתים בקרב קסטיון, והפסידה את כל נחלותיה בצרפת, מלבד קאלה. אנגליה התמלאה בחיילים מובטלים, שחזרו מצרפת והשכירו עצמם למי ששלם. בעקבות התבוסה נתרפה דעתו של המלך הנרי השישי, שהחל להראות אישיות פחות ופחות יציבה.
 ריצ'רד מיורק נהל בתקופה זו את הממלכה וכינה עצמו מגן הממלכה. אלא שבשלב מסוים הנרי השישי החלים, ואויבי ריצ'רד החלו להסית נגדו את המלך. בעקבות כך פרצה מלחמת השושנים.
במאי 14555 הביסו כוחותיו של ריצ'רד מיורק את כוחות המלך בקרב סנט אולבנס בסיוע ריצ'רד נויל הרוזן מווריק. אחרי 5 שנים נקמו כוחות המלך בקרב ויקפילד. ריצ'רד מיורק נהרג וראשו הכרות הוצג לראווה ברחובות יורק. הרבה מהניצחון נזקף לזכותה של אשת הנרי השישי מרגרט מאנז'ו, שחיפתה על בעלה החלש.
 מותו של ריצ'רד, לא הפסיק את שאיפות בית יורק לכס המלוכה, ובמקומו עלה בנו אדוארד, הדוכס מיורק.
במרס 14611 הביס אדוארד מיורק בשתוף ווריק את כוחות לנקסטר, אחרי שהפתיע אותם במהלך סופת שלג. הנרי ומרגרט ובנם התינוק ברחו לסקוטלנד. אדוארד כבש את לונדון בה הכתיר עצמו למלך אדוארד הרביעי.
ב14633 מרגרט נחתה עם כוח צבאי בצפון אנגליה, אולם כוחות לנקסטר, המצוידים בתותחים הצליחו להביס אותם. היא הצליחה לברוח למולדתה צרפת, אך המלך נפל בשבי והושם במעצר בלונדון.
 באותה תקופה בחש הרוזן מווריק וניסה לחתן את אדוארד הרביעי הצעיר עם נסיכה צרפתיה. אדוארד מצידו העדיף לשאת את אליזבת' וודוויל, בת למשפחה פחותת יחש. ווריק כעס על העניין וארגן צבא משלו שנלחם נגד אדוארד.
ב14688 הוא התנפל על ווריק ושם אותו במעצר. אדוארד העמיד פנים כנכנע למרותו של ווריק, אלא שבשלב מסוים צבר מספיק כוח להלחם נגד ווריק. ווריק ברח לצרפת, שם חבר למרגרט מאנז'ו ולבית לנקסטר, ותכנן אתה השתלטות על אנגליה.
ב14700 ווריק נחת באנגליה והכריז על הנרי השישי, שהיה עדיין כלוא בטאואר אוף לונדון כמלך אנגליה החוקי. אדוארד נאלץ לברוח לבורגונדיה (אז מדינה שכללה את בורגונדי שבצרפת בלגיה והולנד), שם גייס צבא של שכירי חרב וחזר לאנגליה. ווריק הובס ונהרג בקרב ברנט. מרגרט ובנה הצעיר הובסו ב ב1471 בקרב טיוקסברי. הנרי השישי נרצח בטאואר. בחשאי. אדוארד הרביעי היה מלכה היחיד של אנגליה, ו12 שנות שלום הגיעו.
אדוארד מת ב1483 והוריש את הכתר לבנו בן ה 122 אדוארד החמישי. אחיו של אדוארד ריצ'רד דוכס גלוסטר, השליך את המלך לטאואר והכריז עליו כממזר. הוא הכריז על עצמו כמלך ריצ'רד השלישי. כעבור כמה חודשים אדוארד החמישי מת בטאואר יחד עם אחיו ריצ'רד, לא ידוע עד היום מי היה הרוצח, ויש הטוענים שלא היה רצח כלל.
ב14855 הסתימה מלחמת השושנים במפנה דרמטי. הנרי רוזן ריצ'מונד, שטען שהוא יורשם של הלנקסטרים, הרג בקרב בוסוורת את ריצ'רד השלישי. הוא הרים מהקרקע את הכתר ורכב ללונדון כדי לשבת על כס מלכי אנגליה- הוא הוכתר כמלך אנגליה הנרי השביעי- לא לנקסטר ולא יורק- בית מלוכה חדש בית טיודור שסמלו היה ורד בצבע אדום לבן מעורב. וכדי לחזק את שלטונו נשא לאישה את אליזבת' מיורק.
תמונות:
1. ריצ'רד השלישי אדוארד הרביעי והנרי השביעי (מתוך אנציקלופדיה תרבות)
2. קרב טאוטון (מתוך אנציקלופדיה תרבות)
3. "רצח הנסיכים" (מתוך אנציקלופדיה תרבות)
4. מותו של ריצ'רד השלישי בקרב בוסוורת' (מתוך אנציקלופדיה תרבות)
5. השושנה האדומה של לנקסטר הלבנה של יורק והמעורבת של טיודור
לפוסט בפייסבוק




תגובות

  1. יש בעייה בתאריכים, יתכן שלחצתם בטעות פעמים על המספר האחרון? ראה דוגמאות:
    הכל התחיל ב13999. ריצ'רד השני
    ב14500 הגיע לאנגליה ריצ'ארד מיורק
    במאי 14555 הביסו כוחותיו של ריצ'רד מ

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק