קרב אנזן או קרב דזימון

קרב אנזן או קרב דזימון נערך ב22 ליולי 838 בין האימפריה הביזנטית בפיקוד הקיסר תאופילוס ועוזרו מנואל הארמני, לבין הח'ליפות הערבית העבאסית בפיקודם של אפשין חידר בן קאוס ועומר אל אקטע.
הקרב נערך בדזימון שלמרגלות הרי האנטי טאורוס, בשטח טורקיה של ימינו.
תחילה נראה היה שהצבא הביזנטי נוחל ניצחון בקרב, כאשר גרם לצבא הערבי 3,000 אבדות. אלא שהקיסר תאופילוס חבר לכוח של 2,000 חיילים שעברו לתגבר אגף אחר, מתוך מחשבה שהקרב בכיסו. פעולה זו השאירה לערבים זמן להתארגנות. באגף אותו נטש הקיסר, מאידך נוצרה אי הבנה, חיילים חשבו שהקיסר הנעדר נהרג בקרב, והחלו להכנס להיסטריה. אחדים מהם אף ברחו לקונסטנטינופול, והפיצו שם את השמועה הלא נכונה על מות הקיסר.
אפשין נצל את המצב ועבר ממגננה להתקפה. הקיסר תאופילוס עצמו יחד עם יחידת הטגמטה המובחרת ויחידה של חיילים כורדים נוצרים, כותר מכל עבר בידי הערבים. הם סבלו מאבני בליסטרות ומחצים שירה עליהם חיל הפרשים הטורקי שחבר לעבאסים. הגנרלים של תאופילוס חששו מפני עריקה של הכורדים לצד הערבי ויעצו לתאופילוס לסגת. מה שהציל את הקיסר היה גשם פתאומי שהחל לרדת והפסיק את הירי מהצד הערבי, ואפשר להם נסיגה בטוחה, אל מעבר לקוים הערביים כמעט בלי אבדות וכמובן בלי פגיעה בקיסר.
הערבים ניצלו את נצחונם (הזמני יש לציין) כדי לפשוט ולבזוז ערים יווניות באנטוליה. והשמועות על מות הקיסר גרמו לאי סדר באימפריה.
תמונות:
1. הקיסר תאופילוס נסוג משדה הקרב מתוך כרוניקת סקילצס
2. הקיסר תאופילוס ופמלייתו

לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק