יהירותו של תלמי קראונוס

בשנת 280 לפני הספירה באו שגרירים משבט הדרדנים לתלמי קראונוס מלך מקדוניה. הם דווחו לו שצבא קלטי גדול מתקרב לממלכתו, ואף הציעו לו סיוע צבאי של 20 אלף חיילים לבלימת האיום הקלטי. קראונוס בטל אותם ואמר שיורשם של פיליפוס השני ואלכסנדר מוקדון ושל המקדונים שכבשו את כל העולם לא צריך עזרה מברברים. הוא קיווה שהדרדנים והקלטים יטחנו זה את זה ובכך ימנע שני איומים על מקדוניה. אלא שהחישוב שלו היה לא נכון, ועתה הצבא הקלטי התחזק ב-10,000 חיילים דרדנים.
משלחת נוספת הגיעה לחצר המקדונית הפעם הייתה זו משלחת מטעם מנהיג הקלטים בולגיוס (שם שמעיד שמקורו בשבט הקלטי שהעניק את שמו לארץ בלגיה), שהגיעו במטרה לדון בתנאי שלום עם המקדונים. קראונוס אמר להם שהוא מוכן לשלום בתנאי שיניחו נשקם ויסגירו לו את מנהיגיהם. מובן שהקלטים לא יכלו לקבל את התנאים האלה שכמוהם כהכרזת מלחמה.
צבאו של בלגיוס היה אחד משלושה צבאות קלטיים ששהו בבלקן באותה תקופה וככל הנראה הוא היה צבא גדול מאוד. ואל הקלטים הללו הצטרפו גם רבים מעמי הבלקן כמו הדרדנים, התראקים והאילירים. אחד העמים הבלקניים, האוטריאטים, יושב בידי המקדונים בבולגריה של ימינו, כדי להוות חיץ מול הקלטים, אלא שגם הם הצטרפו לצבא הקלטי המתעצם. עמי הבלקן ראו את הפלישה הקלטית כהזדמנות להיפטר מהדומיננטיות היוונית מקדונית.
המקדונים היו בטוחים שפילי המלחמה שלהם יבהילו את הברברים אלא שהקלטים לא נבהלו מהפילים. בנוסף היו בטוחים שחיל הרגלים שלהם שערוך בשיטת הפלנקס יחסום כל צבא ברברי. אלא שהקלטים חשבו אחרת. התסערות הפרשים שלהם פרקה את הפלנקס המקדוני. פילי המלחמה נכנסו להיסטריה, והחלו להרוג דווקא בצבא המקדוני. המלך עצמו נפל מפילו. הצבא המקדוני נסוג מהקלטים באי סדר במה שהפך לטבח בידי הקלטים ועוזריהם. כשהקלטים מצאו את תלמי קרונוס הפצוע קשה הם ערפו את ראשו ושיפדו אותו על חנית.
תמונות:
1. מטבע זהב של תלמי קראונוס
2. קלטים מתוך אנציקלופדיה תרבות מייר ג'וזפה ברטולי
3. קלטים מתוך TOUT L'UNIVERS הגרסה הצרפתית של תרבות
4. פיל מלחמה הלניסטי צייר ג'וני שומט

לפוסט בפייסבוק



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק