היפאטיה מאלכסנדריה

אלכסנדריה של מצרים, הייתה במשך מאות שנים מרכז דעת הלניסטי. בסביבות שנת 295 לפני הספירה בנה המלך המצרי- מקדוני תלמי (פתולמיוס) הראשון את ספריית אלכסנדריה, שהפכה לספריה הגדולה והחשובה בעולם. עליית הנצרות הביאה לשינוי בגישה כלפי התרבות היוונית והדת האלילית. בשנת 391 לספירה הורה תיאופילוס, הפטריאך של אלכסנדריה, להרוס את כל המקדשים הפגאניים באזור סמכותו. 
באותה תקופה חיה באלכסנדריה אשת אשכולות בשם היפאטיה. היא הייתה פילוסופית מן האסכולה הניאו אפלטונית, בנוסף הייתה אסטרונומית ומתמטיקאית מעולה שכתבה מספר ספרים בנושאי מתמטיקה, שהמשיכו מסורת עתיקה ומפוארת של מתמטיקאים יוונים. היפאטיה מאלכסנדריה גם המשיכה את מסורת העולם היווני הישן בכך שהמשיכה לדבוק באלי האולימפוס ולא המירה דתה לדת העולה- הנצרות.
בשנת 412 עלה על כס הפטריאך באלכסנדריה איש הכנסיה קירילוס, שהיה גם הוא נוצרי קנאי, הוא המשיך ברדיפה של הפגאנים וגם של מי שעסקו בפילוסופיה יוונית "אלילית". היפאטיה עמדה במוקד ההסתה של קירילוס. אורסטס, מושלה הרומאי של אלכסנדריה, שהיה מקורב למשפחתה של היפאטיה ניסה להגן עליה. אולם בשנת 415 התנפל אספסוף נוצרי מוסת וזועם על היפאטיה רצח אותה ושרף את גופתה. רצח זה מסמל בעיני רבים את סוף העידן האלילי ביוון ורומא ואת נצחונה הסופי של הנצרות.
תמונות:
1. אולם קריאה בספרית אלכסנדריה מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו
2-4 היפתיה.

לפוסט בפייסבוק



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק