יקוב ון ארטוולדה

פלנדריה היא חלק מבלגיה של ימינו הייתה כבר בימי הביניים מרכז בין לאומי של אריגת הצמר. אנגליה מאידך הייתה ספקית הצמר המרכזית שלה. מלחמת מאה השנים בין צרפת לאנגליה גרמה בעיה לתעשיית הצמר הפלמית (של פלנדריה)- פלנדריה הייתה וסאלית של צרפת, אדוארד השלישי מלך אנגליה הטיל בשנת 1336 איסור על יצוא צמר לממלכת צרפת, מה שגרם למשבר חמור בתעשיית האריגה הפלמית.
בעקבות המשבר קם לפלמים מנהיג מתעשיית הצמר יקוב ון ארטוולדה (1287-1345) תעשיין צמר עשיר מהעיר גנט, שנמנה על הבורגנות ולא על האצולה.
בשנת 1338 החל ון ארטוולדה במרד נגד לואי הראשון רוזן פלנדריה, שנאלץ לברוח לפטרונו פיליפ השישי מלך צרפת.
ון ארטוולדה הפך לשליט פלנדריה בפועל כשהוא שולט באמצעות מועצה שמונה חמישה אנשים ומאחד תחתיו את שלושת מרכזי אריגת הצמר גנט, איפר וברוז'.
ון ארטוולדה, הוא זה ששכנע את אדוארד השלישי לטעון לכתר צרפת בשנת 1340, ובכך לומר שפלנדריה איננה מחוז מורד אלא וסאלית נאמנה של מלך צרפת האמיתי. תחת שלטונו בפועל פלנדריה פרחה כלכלית, אולם הוא התנהג כשליט רודני. ון ארטוולדה רצה למנות אנגלי לרוזן פלנדריה, והמועמד היה אדוארד הנסיך מווילס- הנסיך השחור. בעקבות כל ובעקבות שלטונו הרודני, פרצו מהומות בגנט והוא נרצח ב-24 ליולי 1345. בנו פיליפ ון ארטוולדה, היה גם הוא מנהיג פלמי חשוב. יקוב ון ארטוולדה נחשב לאחת הדמויות החשובות בהיסטוריה הבלגית ופסלו הוצב בעיר גנט בשנת 1863 בידי לאופולד הראדשון מלך בלגיה.
1. פסל יקוב ון ארטוולדה בגנט
2. חיילי המיליציה של גנט בתקופתו
3. לואי הראשון רוזן פלנדריה
4. ארמון רוזני פלנדריה בגנט מתוך אנציקופדיה תרבות

לפוסט בפייסבוק



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק