הדרך למנזיקרט

בעבר דיברנו על קרב מנזיקרט שנערך בשנת 1071 בין האימפריה הסלג'וקית לאימפריה הביזנטית, הקרב שהכניס את הטורקים לטורקיה של ימינו (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/523560677798473) הפעם נדבר על הנסיבות שהובילו לקרב.
לפני קרב מנזיקרט הסולטן הסלג'וקי אלפ ארסלן, שישב אותם ימים באיראן של ימינו, בקש מספר פעמים לכרות ברית שלום עם הקיסר הביזנטי רומנוס הרביעי דיוגנס. כוונתם של הסלג'וקים לא הייתה לכבוש את אנטוליה כלל, אלא לפנות ולכבוש את מצרים העשירה יותר בה שרתו אותו זמן בני רבים מאחיהם הטורקיים בתור ממלוכים. הקיסר רומאנוס מצידו התכוון לכבוש את איראן מידי הסלג'וקים. כשאלפ ארסלן ראה זאת הוא פנה חזרה לכיוון אנטוליה. נסיונות להביא שלום בין הצדדים המשיכו ואפילו הח'ליף העבאסי, שישב בבגדאד ותפקידו היה דתי וסמלי בלבד, ניסה לתווך בין הצדדים.
אלא שרומאנוס העמיד תנאים לא אפשריים, ואף השפיל את שליחו הזקן של אלפ ארסלן, אבן מוהלבן, כאשר דרש ממנו לבצע  פרוסקינסיס, כלומר לנשק את הקרקע מול כס הקיסר במטרה להשפיל את הסולטן.
בסופו של דבר התרחש קרב מנזיקרט, בו הביסו הסלג'וקים את הביזנטים עליו הרחבתי בקישור שהבאתי להלן.
אחרי הקרב אמנם דרש אלפ ארסלן מרומאנוס לנשק את הקרקע, אך מצד שני ישב אתו על שולחן לדון בתנאי השלום. הוא שאל את רומאנוס, מה אתה הייתה עושה אם הייתי מובא בפניך כשבוי? הקיסר ענה שככל הנראה היה הורג אותו או מציג אותו בצורה משפילה במצעד ניצחון בקונסטנטינופול. אלפ ארסלן השיב שהוא יעניק לרומאנוס עונש גרוע בהרבה, יסלח לו וישחרר אותו לחופשי. ואכן הוא שוחרר לחופשי, כשהוא מלווה במשמר של 100 ממלוכים שהסולטן הסלג'וקי העניק לו, וליוו אותו חזרה לקונסטנטינופול.
במשך 6 שנים שרר שלום בין הסלג'וקים לביזנטים, אחריהן המלחמות הפנימיות בין היוונים בקיסרות הביאו לכך שיותר ויותר טורקים התיישבו בשטח אנטוליה, חלקם בסיוען של משפחות יווניות מקומיות שלא אהבו את נטל המסים הכבד של הקיסר. וכך לאט לאט אנטוליה הפכה לטורקיה...
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק