קלוין והקלויניזם

ז'אן קלווין (בצרפתית מבטאים קלוואן) היה מתקן דתי פרוטסטנטי צרפתי, שפעל מרבית הקריירה שלו בז'נבה. קלווין נולד בנואיון שבצרפת בשנת 1509, בתקופה סוערת בה רבו המתקנים הפרוטסטנטים, שהחשוב בהם היה הגרמני מרטין לותר שקדם לו. אביו היה עובד כנסיה מקומית. אך דעתו של קלווין, שבלי ספק קרא את ספריו של לותר, לא הייתה נוחה מהדת הקתולית. אחרי שלמד משפטים ומדעי הרוח בפריס החל לפתח דוקטורינה פרוטסטנטית משלו, שונה בהיבטים רבים מזו של לותר.
כיוון שצרפת הייתה מדינה קתולית בה לא היה נוח לפרוטסטנטים לפעול, עבר לבאזל שבשויץ, שהייתה מעוז לותרני בו היה חופש דת יחסי.
אותם ימים הקנטונים השויצריים היו מדינות עצמאיות בעלות קשר רופף אחת עם השנייה, ולכל אחד מהם הייתה מדיניות משלו. בשנת 1536 הוזמן קלוין לז'נבה במטרה להפיץ בה את תורתו. בדומה למה שקרה בציריך קודם לכן כאשר מתקן דתי אחר בשם אולריך צווינגלי הוזמן אליה בידי שלטונות העיר למטרה דומה (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/867938616694009). כמו צווינגלי בציריך הפך קלווין לשליט העיר בפועל.
עד מהרה התנהלו כל מוסדות העיר על פי עקרונות הקלוויניזם. כולל קנסות למי שנעדר מתפילות או אחר לדרשות, כללי צניעות לנשים ועונש מוות וגרוש לכופרים. בשנת 1538 גורש מהעיר שלא יכלה לסבול את המשטר הדתי שהנהיג, והתיישב בשטרסבורג. בשטרסבורג המשיך לעסוק בפיתוח תורתו ואף נשא אישה, כמו כל המטיפים הפרוטסטנטיים, שנהגו לעשות זאת במפגיע כדי להבדיל עצמם מהכמרים הקתוליים.
בשנת 1541 הוזמן לחזור לז'נבה, הפעם לתמיד. בתקופה זו קבע את חוקי הכנסייה הקלוויניסטית. שמכונה גם הכנסייה הרפורמית או הכנסייה הפרסביטריאנית. וערך לה ספר חוקים. רבים מחוקיו היו פורטניים מאוד כמו איסור על מסיבות, משחקי מזל וקלפים. כמו כן אסר על הגשת מנות מרובות בסעודות. מאידך עודד את המסחר והתעשייה בעיר ולא בכדי קלוויניזם מזוהה בעולם עם קפיטליזם. הקלווינזם התפשט בעולם והפך בנוסף לדתם של רבים בז'נבה ושויץ לדתם של מרבית ההולנדים, מרבית הסקוטים (דרך תלמידו של קלווין ג'ון נוקס https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/754587548029117) של מרבית הפרוטסטנטים בצרפת (הוגנוטים) ושל חלק ניכר מהאנגלים. רבים מהמהגרים האנגלים לצפון אמריקה היו קלוויניסטים קיצוניים "הפוריטנים", לכן חלק ניכר מהכנסיות בארצות הברית הן קלוויניסטיות במקורן. כפי שאמרנו להלן המורשת הקלוויניסטית הולכת יד ביד עם הקפיטליזם, כך למשל לא בכדי מדינות כמו שויץ הולנד וארצות הברית נחשבו למעוזים קפיטליסטיים בנוסף על כך ההוגה   החשוב של הקפיטליזם אדם סמית' בא מסקוטלנד הקלוויניסטית.
תמונות:
1. קלוין מתוך אנציקלופדיה תרבות
2. קלוין מטיף למאמיניו מתוך "העולם מראשיתו ועד ימינו"
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק